Bloc "Seguint el fil de l'auca"

Comerç i ètica: Sweet Centre dóna l’exemple

Anuncis

Avançant cap a un món més ètic
Són moltes les veus que reivindiquen una societat més ètica, una societat on la dimensió humana, els valors humans, prevalguin per damunt dels béns estrictament materials.

Avançar cap a un món on l’evolució tecnològica i la riquesa material no estiguin renyides amb els valors ètics; ans al contrari, aconseguir que ambdues siguin complementàries. En aquest context, cada dia són més les empreses i institucions que demanen incorporar els valors ètics dins del seu funcionament, la seva producció i la seva relació amb l’entorn. Responsabilitat social i codi ètic són alguns dels termes clau que tots plegats haurem d’anar incorporant, també, en la nostra vida laboral.

El món del comerç no n’està exempt; el comerç de proximitat vol mostrar-se com a referent d’aquest canvi de tendència per millorar les seves relacions humanes i productives dins i fora de l’establiment. Així, alguns ajuntaments ofereixen als comerciants del seu municipi la possibilitat d’incorporar un codi ètic en el seu negoci.

Sweet Centre: l’ètica del comerç

Dels inicis a la consolidació

Miquel Nogueras i la seva dona mai no s’havien plantejat entrar en el món del comerç, però les circumstàncies familiars els hi van portar. En un principi, ni tan sols pretenien que el comerç que acabaven d’obrir fos rendible, només esperaven donar suport a un membre de la seva família: oferir-li un espai on es trobés a gust, fora de casa, i en contacte amb el món exterior. Era l’any 1994 quan, al fons d’una galeria ubicada en un carreró de Mataró, van inaugurar un petit establiment de venda de dolços, sense cap pretensió ni objectiu lucratiu: tenia un rol estrictament humanitari.

Però a poc a poc el petit negoci de dolços va esdevenir tot un món: un món fet de colors alegres, d’olor de dolç, de gent que hi entrava contenta a comprar i en sortia encara més contenta, on el tracte personalitzat generava amistats. El comerç era sinònim d’alegria, de motivació.

Es van anar animant i, poc després, van canviar de local: un establiment més gran on poder ampliar l’oferta i anar-se especialitzant. L’establiment actual està situat al carrer de Santa Teresa, en ple centre de Mataró. El negoci el porten entre en Miquel Nogueras, la seva dona, el seu fill, i dues dependentes, que són com de la família.

L’especialització

En el seu local ofereixen dolços per a totes les ocasions i gustos, bosses per a aniversaris, pastissos de núvols preparats per a tot tipus de celebracions i festes, així com figuretes i petits detalls per acompanyar els dolços i regalar en les diferents celebracions: naixements, noces, comunions, graduacions, finals de curs… També calendaris d’advent, els Reis i les figures típiques de Nadal elaborades amb xocolata o dolços.

Ofereixen també un ventall de productes especialitzats que no es troben en cap altra botiga del seu entorn i que procedeixen de diversos països europeus: França, Anglaterra, Bèlgica, Alemanya… Hi ha clients que vénen d’altres províncies a comprar productes que saben que només trobaran aquí, com ara determinades xocolates i regalèssies… Unes etiquetes, escrites en tres idiomes, indiquen el país d’origen dels diferents productes.

Però Sweet Centre ofereix molt més que tot això. El seu vessant humà, el seu sentit del respecte i la solidaritat envers els altres van portar el matrimoni d’empresaris cap a una diversitat de l’oferta que fos respectuosa amb tots el col•lectius que conformen la nostra societat: dolços per a musulmans (elaborats mirant a la Meca, amb certificat), per a diabètics, per a celíacs –productes sense gluten–, per als quals no utilitzaran mai les mateixes pinces, ni la mateixa bossa.

També figuretes per posar damunt dels pastissos de noces, o per regalar, que representen parelles del mateix sexe, i de tots els colors de la pell; ofertes per a celebracions musulmanes o jueves… Tots els productes estan assenyalats i n’indiquen les característiques.
Amb les noves tecnologies fan difusió de la seva oferta:  tres pàgines web, amb la consegüent repercussió mediàtica, on es poden fer comandes en línia i sol•licitar tot tipus d’informació i d’assessorament.

El codi ètic i la responsabilitat social empresarial: bones pràctiques en el comerç detallista
Un dia que en Miquel acudia a l’Ajuntament de Mataró per fer-hi uns tràmits, li van proposar si volia elaborar un codi ètic per al seu negoci. Va acceptar encantat. Actualment, ha esdevingut un referent en responsabilitat social empresarial i dóna conferències a altres empresaris per compartir la seva experiència en aquest àmbit. El seu codi ètic es vertebra en tres eixos:

  • Els treballadors: prioritat a la conciliació familiar, l’aspecte psicològic i la qualitat de vida. L’experiència li demostra que les facilitats que els dóna es tradueixen en un major compromís laboral i una millor atenció envers la seva clientela, ja que els empleats s’impliquen més en el bon funcionament del negoci.
  • Els proveïdors: compra local per incentivar els productes fabricats a Catalunya, sempre que siguin respectuosos amb els drets humans i el medi ambient.  Així mateix, quan algun proveïdor vol llançar un nou producte, Sweet Centre el dóna a conèixer entre els seus clients i va anotant-ne les diferents reaccions. Després ho comunica a l’empresa.
  • La clientela: escoltar la clientela, ser atent, captar les seves demandes, cercar novetats i estar oberts a qualsevol tipus de proposta dels diferents col•lectius que conformen la nostra societat. Així, per exemple, Sweet Centre és membre de l’Associació Catalana de Celiaquisme, amb l’objectiu de disposar d’informació de primera mà i poder comprendre millor les pautes que cal seguir a l’hora d’atendre aquest col•lectiu.

Com a resultat de tot aquest procés, Sweet Centre ha esdevingut un referent, un model de negoci i un exemple a seguir. L’establiment apareix en les guies   especialitzades com a comerç sensible.

Font: e-comerç gener 2014 – Diputació de Barcelona

Anuncis

Anuncis