Bloc "Seguint el fil de l'auca"

El nostre comerç de proximitat, el valorem prou? Una mirada exterior ens pot donar un cop de mà

Anuncis

El nostre comerç, la nostra qualitat de vida
Estem acostumats a passejar pels barris dels nostres municipis. De manera força habitual fem un vol pels carrers, passegem, mirem botigues, de vegades hi entrem a comprar… però difícilment ens detenim a pensar en el rol que aquestes botigues estan desenvolupant i com interactuen i determinen la nostra vida social.

El nostre comerç de proximitat és un dels elements que contribueixen a fer únic i diferent l’ambient que es respira als nostres carrers, per la vida social que genera, les relacions veïnals que s’hi teixeixen, el tracte hospitalari, el nostre tarannà… Aquestes botigues ens fan diferenciar d’altres municipis d’arreu del món, ens donen un signe distintiu, fan de la nostra una terra acollidora, amable, alegre, on ens agrada viure, i que, fins i tot quan estem afectats per una crisi sense precedents, siguem sent un dels llocs que gaudeix dels índexs més elevats de qualitat de vida en el rànquing internacional.

Però, el nostre comerç, el valorem prou? Som conscients del seu paper? Tal vegada ens pugui ajudar l’opinió d’ algú que ho veu des d’una altra perspectiva.

Els visitants europeus, què opinen del nostre comerç de proximitat?

Una turista suïssa ens aporta les seves reflexions sobre el nostre comerç de proximitat, els nostres carrers plens de vida, el nostre model comercial… Les seves valoracions ens poden ajudar a posar de relleu alguns elements del nostre entorn que sovint ens passen desapercebuts.

Simone Reeves va néixer a Kenya, de mare israeliana i pare anglès, es va criar al Regne Unit, concretament entre Portsmouth i Southampton, a la costa sud. Ha viscut en diverses parts del món i, per feina, està molt acostumada a viatjar pels cinc continents. Actualment viu a Ginebra (Suïssa) i ens explica que sempre que pot fa una escapada a la nostra terra, perquè s’hi troba a gust i perquè, quan no hi és, té enyorança.

“Trobo a faltar aquests indrets, l’ambient, les botigues que hi ha, totes diferents, amb essència original, cada una amb les seves peculiaritats que la fan única i diferent a les altres; és el que més m’entusiasma d’aquesta terra. És impossible trobar-ho a Ginebra, on tot són franquícies, amb un mateix estil als comerços. Hi ha unes quantes ciutats així i, a vegades, costa diferenciar on ets si et deixes guiar pel tipus de botigues. La globalització és el que comporta:  al final, entres en una botiga i totes són iguals o molt similars, i dubtes si et trobes a Abu Dhabi, Washington o Ginebra”.

Com és el comerç de Ginebra?

“A Ginebra, el model comercial és un altre: hi ha botigues que pertanyen a alguna cadena i moltes botigues de luxe”.

Què és el que més t’atrau del nostre model comercial?

“M’agrada l’estil mediterrani, retalls acolorits i interessants; no és tan convencional. Els comerços són petits i originals, i m’agrada que els mercats estiguin situats al centre urbà.”

Què és el que el fa diferent el nostre comerç al d’altres ciutats?

“M’agrada dir que és petitet, amb una bona estructura. Un pot anar caminant a tot arreu, i a mi m’agrada caminar. Al passar sota terra –com succeeix en altres indrets del món– un perd l’oportunitat de topar-se amb carrers i llocs interessants; no s’és conscient de tot el que un es perd! Pel que fa a les botigues, d’algunes em sorprèn la fruita, ben exposada i amb els seus colors cridaners; les diferents verdures, totes fresques; i el peix fresc, acabat de pescar… i el tracte cordial, en uns carrers sempre alegres… Comprar esdevé una festa! I tot al costat de casa, al barri!… Un menjar deliciós i diferent! I tot sota un sol i una lluminositat per a nosaltres desconeguda.”

“Aquí, de botiga en botiga descobreixo els carrers, la seva gent, la vida a l’aire lliure; em sorprèn veure com els seus habitants xerren els uns amb els altres i fan vida al carrer, ple de comerços, on t’ofereixen un tracte sempre afable i cordial. És de les coses que més enyoro quan sóc a casa meva.”

Esperem que aquestes reflexions, fetes per una turista, contribueixin a valorar allò que, per ser tan habitual, no sabem apreciar de manera justa.

 

Reportatge publicat a la revista e-Comerç

Diputació de Barcelona

Anuncis